Práce, energie, výkon
V listopadu jsme se sešli 8.11. Tématem byla práce, energie, výkon. Na setkání se tentokrát dostavilo 10 účastníků a 4 hosté. Na začátek jsme si popovídali, jak toto téma učíme. Vedoucí pak rozdal účastníkům desky s úlohami pro žáky. V těchto úlohách šlo zejména o to rozlišit situace, kdy se z fyzikálního pohledu práce koná a kdy ne. Několik obrázků jsme podrobně prodiskutovali a opět naznačili, jak to v našich hodinách vypadá, na co je dobré klást důraz apod.
Ukázali jsme si, jak se téma rozšiřuje na úrovni střední školy a promítli film z dílny "kluků z Verniera" o snímání EKG při tom, když pouze stiskneme ruku, aniž bychom přemisťovali nějaké těleso, a tedy z fyzikálního hlediska práci nekonáme. Jedna z účastnic (Zuzka Tesárková) nám předvedla své vlastní zajímavé prezentace a pracovní listy a vysvětlila, jak podle nich s žáky pracuje, kde jsou úskalí apod.
Protože pod téma energie patří i teplo, změřili jsme si výkon čajové svíčky podle metodiky od Mariána Kireše, kolegy ze Slovenska. Všem účastníkům se aktivita velmi líbila, navrhovali, co by se dalo ještě zkoumat a někteří se rozhodli, že svoje hypotézy (např. jak výkon závisí na době hoření, resp. vyhoření svíčky) ověří se svými žáky. Sám vedoucí si po ukončení setkání zkoušel tyto nápady proměřovat.